Coachability – condiție esențială a echilibrului dintre performanță și starea de bine

Oricât talent ai avea, dacă nu faci cum spun eu, pierzi!” și ”Nu există sportiv neantrenabil, ci antrenor insuficient de flexibil.”* sunt capetele unul continuum, pe care s-ar putea regăsi fiecare antrenor/ profesor.

Ce este antrenabilitatea?

📖 Antrenabilitatea (en. coachability) este disponibilitatea și capabilitatea unei persoane de a fi antrenată/ ghidată, de a primi feedback, de a reflecta asupra propriilor performanțe și de a aplica schimbări constructive. Include deschidere față de critica constructivă, auto-conștientizare, motivație de îmbunătățire, empatie și disponibilitatea de a acționa în urma indicațiilor/ sfaturilor primite.
📖 În literatura de specialitate, antrenabilitatea este componentă a modelelor educaționale și de dezvoltare personală, incluzând elemente precum obiective orientate către creștere (en. growth mindset), receptivitate la feedback, reziliență și autoreglare.
📖 Am tradus conceptul de coachability prin antrenabilitate, acesta fiind cel mai apropiat corespondent în limba română.

Contribuția antrenabilitatii la performanță și la starea de bine

⚙️ Conceptul se aplică în pregătirea pentru performanță în domenii variate – sport, activități de învățământ (evaluare națională, bacalaureat, olimpiade școlare), artă (balet, dans, arte plastice), business etc.
⚙️ Oamenii antrenabili aplică rapid instrucțiunile primite, facilitând dezvoltarea abilităților și progresul tehnic.
⚙️ Antrenabilitatea este asociată cu o reziliență mentală mai ridicată (în unele studii se menționează niveluri cu cca. 30 % mai mari) și cu o longevitate mai mare în activitatea orientată către performanță (peste 70 % dintre cei antrenabili avansează spre nivelurile superioare).
⚙️ Un studiu sistematic pe decenii (până în 2024) relevă rolul acestei trăsături în context sportiv, educațional și profesional, inclusiv pentru adolescenți de peste 12 ani .
⚙️ Promovarea antrenabilității în pregătirea sportivilor contribuie la gestionarea insuccesului, dezvoltând un cadru mental adaptativ – nereușitele procesate mental în mod corespunzător contribuie la obținerea succesului în viitor.
⚙️ De asemenea, este important ca antrenorii să fie pregătiți pentru a sprijini atât performanța, cât și starea de bine psihică, mentală, emoțională a sportivilor.
⚙️ În context școlar, antrenabilitatea se manifestă prin deschidere, ascultare activă, gestionare echilibrată a emoțiilor și planificarea acțiunilor pe baza feedback-ului.
⚙️ Elevii antrenabili, care dezvoltă o mentalitate de creștere, transformă greșelile în oportunități, dezvoltând nu doar performanță academică, ci și adaptabilitate și sănătate emoțională.
⚠️ Climatul școlar sprijinitor, care include suport emoțional din partea profesorilor și feedback constructiv, reduce simptomele de anxietate, depresie și izolare, facilitând dezvoltarea antrenabilității.
⚠️ Antrenorii și profesorii cu flexibilitate mentală, care sunt ei înșiși antrenabili, și care au capacitate de autoreflecție sunt mai eficienți în susținerea sportivilor și a elevilor, generând relații de încredere și progres durabil.
⚠️ Adaptabilitatea antrenorilor și a profesorilor influențează pozitiv propria stare mentală, și implicit sprijinul oferit sportivilor și elevilor.

Factori-cheie aflați în legătură cu antrenabilitatea

🗝️ Conștiința de sine – Observarea conștientă a comportamentului și corectarea/ adaptarea acestuia pe baza feedback-ului.
🗝️ Implicarea și perseverența – Efort consistent, asumare a provocărilor, muncă susținută.
🗝️ Deschiderea mentală/ către experiențe și ascultare activă – Acceptarea feedback-ului, clarificarea mesajului și implicare reală.
🗝️ Mentalitatea de creștere – Credința în dezvoltare prin efort, privirea criticilor ca oportunități de identificare a necesităților de schimbare.
🗝️ Gestionarea emoțiilor – Separarea feedback-ului de identitatea personală, transformarea frustrărilor în motivație.
🗝️ Acțiunea conștientă – Stabilirea de obiective SMARTER și crearea de planuri de acțiune corespunzătoare.
🗝️ Suportul social – Sprijin din partea persoanelor apropiate/ semnificative (părinți, antrenori, colegi, frați/ surori, prieteni, după caz).

Concluzie

Antrenabilitatea este un pilon esențial în consolidarea punții dintre performanță și starea de bine psihologică. Indiferent că ne referim la sportivi, elevi, artiști sau oameni de business, dezvoltarea acestei trăsături contribuie la:
➡️ Adaptabilitate și progres.
➡️ Reziliență și evoluție continuă.
➡️ Relații de încredere cu antrenorii, profesorii și colegii.
➡️ Stare de bine stabilă și durabilă.

Stimularea antrenabilității nu e doar o strategie de creștere a performanței, ci un angajament față de dezvoltarea holistică a persoanei.

*Parafrazarea principiului terapiei ericksoniene potrivit căruia nu există clienți rezistenți [la terapie], ci doar terapeuți insuficient de flexibili.


Dacă îți place acest articol sau ți-a fost de folos, dă mai departe.

Decizia ta de a colabora se poate concretiza contactându-mă direct începând de acum.