Tenisul, artele marțiale și scrima sunt caracterizate de:
🔵 Interacțiunea directă dintre sportivi în scopul obținerii cumulative de puncte, care conduce la victorie.
🔵 Efortul susținut atât la antrenamente, cât și în competiții.
🔵 Consumul energetic foarte ridicat, atât din punct de vedere fizic, cât și psihologic.
🔵 Sunt sporturi aciclice cu oponent.
🔵 Contribuția individuală are o influență mult mai mare în întrecerile pe echipe în comparație cu sporturile de echipă.
În aceeași categorie intră și badmintonul. Ce alte sporturi asemănătoare cunoști?
Printre elementele comune importante, care fac obiectul antrenamentului psihologic în tenis, arte marțiale, scrimă și sporturile similare, se regăsesc:
✅ Orientarea și menținerea atenției (concentrare)
✅ Capacitatea de a lua deciziile potrivite în condiții de presiune.
✅ Reactualizarea informațiilor necesare în contextul expunerii la stimuli variabili (memorie).
✅ Creșterea vitezei mentale (gândire).
✅ Auto-reglarea emoțională.
✅ Viteza de reacție.
✅ Viteza de execuție.
✅ Coordonarea psiho-motorie.
✅ Conectarea cu sine pentru conștientizarea și gestionarea gândurilor, emoțiilor și comportamentelor.
✅ Conectarea cu adversarul/ partenerul de antrenament, pentru adaptarea acțiunilor și a reacțiilor în funcție de acesta.
✅ Stabilirea de obiective SMARTER și îndeplinirea lor.
În funcție de vârsta sportivului și implicit de organizarea pe niveluri de complexitate și intensitate, prin activități specifice, cum este cea exemplificată în imaginile de mai jos, poate fi realizat antrenamentul psihologic al tuturor aspectelor menționate anterior.
Sportivii conștientizează relațiile complexe dintre
🟠 gândire
🟠 memorie
🟠 coordonare psiho-motorie
🟠 acțiunea în sine
învățând să își crească
🟠 precizia
🟠 viteza de reacție
🟠 viteza de execuție
și să își gestioneze tot mai eficient
🟠 gândurile
🟠 emoțiile
🟠 acțiunile.
Sportivii învață să separe și să (re)pună împreună secvențele unei acțiuni:
1️⃣ Perceperea mișcării adversarului și înțelegerea intenției acestuia (în cazul activității desfășurate observă culoarea mingiei din mâna psihologului/ partenerului de antrenament).
2️⃣ Luarea deciziei cu privire la acțiunea/ reacția potrivită (decizia cu privire la culoarea mingiei pe care trebuie să o arunce către psiholog/ partenerul de antrenament).
3️⃣ Reacția/ viteza de reacție (timpul în care ridică/ pregătește mingea potrivită – culoarea corespunzătoare culorii mingiei din mâna psihologului/ partenerului de antrenament).
4️⃣ Corelarea acțiunilor proprii cu cele ale adversarului, viteza de acțiune și coordonarea psiho-motorie pentru atingerea țintei (sportivul aruncă mingea către psiholog/ partenerul de antrenament în momentul în care acesta o aruncă către sportiv, astfel încât ambii să le prindă cât mai ușor).
Conștientizarea și abordarea etapizată a acestor faze sunt importante în antrenamentele tehnico-tactice, pentru formarea și fixarea și dezvoltarea deprinderilor, a acțiunilor reflexe realizate în context competițional ca răspuns la acțiunile adversarului.
Pregătirea psihologica este o componenta esențială a pregătirii sportive. Antrenamentul psihologic stimulează dezvoltarea abilităților specifice fiecărui sport în parte. În același timp, antrenamentele psihologice realizate în contextul pregatirii sportive susțin dezvoltarea mentală, emoțională, psihica armonioasa a copiilor și adolescenților, având efecte pozitive în toate celelalte sfere ale vieții (școală și activități sociale, relații interpersonale, relația cu sine).
Câteva elemente importante despre activitatile desfășurate în antrenamentele psihologice pentru performanță, uneori aparent fără prea mare legătură cu activitatea în sine desfășurată de sportiv:
🔵 Exercițiile și activitățile realizate împreună cu sportivii (și alți oameni) în contextul pregatirii psihologice pentru performanță sunt „pretexte”.
🔵 Acestea creeaza posibilitatea ca psihologul să observe reacțiile, tendințele și modelele psiho-comportamentale ale oamenilor.
🔵 Apoi le întorc către aceștia, sub formă de ipoteze pe care le testează împreună.
🔵 Ipotezele care sunt validate conduc la acțiuni corective și de optimizare psiho-comportamentala, care influenteaza pozitiv creșterea performanței.
🔵 Performanța urmărită este cea din planul activității concrete desfășurate de sportiv, nu cea din exercițiul de antrenament psihologic. Intervenția este una indirectă din această perspectivă.
Numeroși copii și adolescenți sunt împiedicați să evolueze în sportul pe care îl practică de mai mulți factori dintre care cei mai importanți sunt relațiile cu parinții și antrenorii, felul în care sunt sprijiniți de aceștia și modul de funcționare la nivel psihic. Împreună cu cei care vor acest lucru, creez programe de stimulare a evoluției personale, astfel încât să devină lideri în domeniul lor de activitate și să se bucure de viață. Acestea sunt bazate pe tehnici de antrenament psihologic orientat către performanță și de hipnopsihoterapie, în funcție de necesitățile individuale.
Colaborarea are un caracter sistemic, ceea ce presupune participarea în programul de antrenament psihologic a principalelor părți implicate în pregătirea pentru performață: sportivul, părinții, antrenorul/ii (în funcție de disponibilitatea părinților și a antrenorilor).
Antrenamentul psihologic pentru performanță este full contact, adică practic, și generează diferențe semnificative în pregătirea pentru performanță a adolescenților. Și în felul în care sunt susținuți și antrenați.
Dacă îți place acest articol sau ți-a fost de folos, dă mai departe.
Decizia ta de a colabora se poate concretiza contactându-mă direct începând de acum.
