Tabără de antrenament psihologic, activități asistate de cai, echitație

Grup: 10-12 adolescenți
Vârsta: între 12 și 17 ani
Perioada: 20 – 25 iulie 2025 (6 zile, 5 nopți: duminică după-amiază -> vineri la prânz)
Loc cazare și activități: Vatra Bârsei & Herghelia Haiducilor – Tohanu Nou
Masa:
> prima zi: cină
> zilele 2-5: 3 mese + 1 gustare / zi
> ultima zi: mic dejun, prânz
Activități:
> antrenament psihologic: 3 – 4 ore/ zi (Psiholog Răzvan-Gabriel Zaharia)
> cu cai, echitație: 2,5 ore/ zi (Instructori Herghelia Haiducilor)
> recreative
> foc de tabără
Coordonator tabără: Răzvan-Gabriel Zaharia
Preț: 2975 RON (transportul nu este inclus, este efectuat de fiecare participant)

Citește în continuare.

Mulți dintre adolescenții care se pregătesc pentru performanță și iau învățătura în serios resimt oboseala la finalul anului școlar. În lipsa unor perioade de recreere bine gândite, pe perioada vacanței există riscul suprasolicitării sau al delăsării.
Tabăra de vară, de antrenament psihologic, activități asistate de cai și echitație creează contexte inedite de învățare și dezvoltare prin îmbinarea activităților realizate cu caii și a celor de pregătire psihologică.
Astfel, adolescenții care participă la această tabără petrec o perioadă de odihnă activă, pe parcursul căreia își dezvoltă abilitățile psihologice și învață să le utilizeze, pentru a reuși, în timp ce au o stare de bine, în contexte de viață variate: examene școlare, concursuri, competiții, spectacole pe scenă, antrenamente etc.

PENTRU CINE

➡️ Tabăra de vară, de antrenament psihologic, activități asistate de cai și echitație este concepută în special pentru adolescenții cu vârsta între 12 și 17 ani care se pregătesc pentru performanță în unul sau mai multe domenii de activitate (sportiv, artistic, școlar etc.).
➡️ Adolescenții care au potențial și se antrenează consecvent, pot beneficia de dezvoltarea abilităților psihologice, necesare pentru obținerea performanței, respectiv pentru menținerea stării de bine și de sănătate psihică, mentală, emoțională.
➡️ Tabăra este potrivită pentru adolescenții cărora le place să petreacă timp în natură și să desfășoare activități în aer liber.
➡️ Tabăra nu reprezintă un stagiu de antrenament intensiv în echitație. Prin urmare nu este necesară experiența în echitație. În același timp, contactul anterior cu caii, plăcerea interacțiunii cu aceștia și dorința de a învăța cum să aibă grijă de ei este bine să existe la participanți.

PENTRU CE

Lucrând cu numeroși adolescenți care se pregătesc pentru performanță, cu părinții lor și, în anumite proiecte, cu antrenorii/ profesorii, am aflat cât de mare este nevoia lor de echilibru psihic. Așa că mi-a propus să extind modalitățile prin care sprijini adolescenții să înțeleagă cum să își dezvolte și să își utilizeze capacitățile psihice, pentru a își aduce în lume calitățile personale, în beneficiul lor și al semenilor, în timp ce trăiesc o viață bună împreună. Tabăra de antrenament psihologic, activități asistate de cai și echitație se adaugă la celelalte programe de pregătire psihologică individuală și de grup.

Asocierea activităților de antrenament psihologic cu cele asistate de cai și echitație se bazează pe experiențele și formările personale, pe studiile care susțin efectele pozitive ale interacțiunii și lucrului cu calul asupra stării de bine și a sănătății psihice, mentale, emoționale.
Activitățile asistate de cai și de echitație sunt foarte utile în procesul de auto-cunoaștere și dezvoltare personală. Acestea reprezintă un prilej foarte bun de antrenare a abilităților psihologice de bază și specifice.

Înscrie adolescentul(a) în tabără, pentru a se bucura de experiențele de antrenament psihologic, activitățile asistate de cai și echitație!

PROGRAMUL DE TABĂRĂ

  • Sosire – între orele 12:00 și 13:00
  • Masa de prânz (sandvișuri de acasă)
  • Check-in
  • Activități de cunoaștere interpersonală
  • Pauză și Gustare
  • Introducere în activitățile cu caii și de echitație
  • Cina
  • Foc de tabără
  • Trezire, înviorare
  • Mic dejun
  • Activități cu caii
  • Activități de final de tabără
  • Prânz
  • Pornire spre casă

NOTĂ: Programul prezentat este cel considerat optim. Acesta poate suferi modificări în sensul redistribuirii activităților pe parcursul zile, în funcție de starea vremii sau alți factori semnificativi.

Adolescenții vor experimenta și vor învăța o serie de tehnici psihologice care îi vor ajuta:

🟠 Să obțină relaxarea mentală pentru limpezirea minții și refacere după efort (tehnici de respirație, tehnici de orientare a atenției pe senzațiile corporale, ancorare în stare resursă etc.).
🟠 Să își concentreze atenția la activitatea pe care o desfășoară.
🟠 Să comunice bine cu ei înșiși pentru dezvoltarea unei atitudini optimiste și pentru creșterea încrederii în sine.
🟠 Să vizualizeze realizarea cu succes a anumitor acțiuni/ obiective.
🟠 Să își recunoască emoțiile și să direcționeze în mod constructiv energia emoțională.
🟠 Să își identifice convingerile referitoare la îndeplinirea obiectivelor și să le întărească pe cele mai slabe.
🟠 Să își identifice punctele forte și punctele slabe, respectiv oportunitățile și amenințările, în raport cu examenul pe care urmează să îl susțină.
🟠 Să își gestioneze eficient timpul și energia (program zilnic adaptat) pentru pentru îndeplinirea obiectivului legat de examen.
🟠 Să comunice asertiv și să colaboreze cu ceilalți (colegi, prieteni, părinți, profesori, alte persoane).

PROBLEME CU CARE SE CONFRUNTĂ ADOLESCENȚII

  • Încredere scăzută în forțele proprii.
  • Imagine de sine negativă, aflată în legătură în special cu vina și rușinea.
  • Motivație fluctuantă, difuză.
  • Anxietate – griji legate de chestiuni ipotetice sau reale exterioare lor (exemple: ce ar crede ceilalți despre ei dacă ar greși ceva – părinți, profesori, colegi de clasă, prieteni etc.; faptul că s-ar putea face de râs).
  • Scenarii negative însoțite de emoții pe măsură generate de experiențe anterioare negative, insuficient procesate și clarificate sau de propria imaginație utilizată în mod nepotrivit.
  • Furie necontrolată când nu reușesc să rezolve anumite probleme cu care se confruntă.
  • Au așteptări nerealiste cu privire la propria dezvoltare. Se așteaptă să „le iasă” toate foarte repede.
  • Tendința de a renunța pe fondul frustrării generate de nereușite.
  • Perfecționismul – centrarea doar pe ceea ce nu merge, pe greșeli, de care fug în loc să le accepte și să învețe din ele.
  • Preferința pentru unele părți ale activității pe care o desfășoară, în condițiile în care pentru creșterea performanței sunt necesare toate. Astfel, obțin rezultate bune la părțile plăcute și mai puțin bune sau chiar slabe la cele care le plac mai puțin. Acest fapt conduce la o performanță generală diminuată față de cea care ar putea fi obținută. Exemplu: un adolescent căruia îi plac doar anumite tipuri de probleme obține un punctaj scăzut pentru că le neglijează pe celelalte.
  • Se centrează prea mult pe rezultat în loc să își mențină atenția la ceea ce au de făcut în fiecare moment.
  • Consideră că unele decizii ale profesorilor/ antrenorilor / părinților sunt incorecte și nu solicită clarificări sau situația rămâne nelămurită pentru că nu există suficientă deschidere pentru comunicare din partea celorlalți.
  • Conflicte interioare ca urmare a faptului că primesc mesaje contradictorii din partea părinților și/sau a profesorilor. Cazuri întâlnite: 1. Același părinte exprimă păreri diferite în momente diferite cu privire la același subiect, fără a se asigura că s-a făcut înțeles de către copil. 2. Părinții au perspective diferite, nu reușesc să se pună de acord și fiecare transmite copilului ceea ce vrea el să se întâmple. Părinții și profesorii au perspective diferite, fiecare parte comunicând-o copilului pe a sa, fără a le reconcilia.
  • Nu le este suficient de clar ce, cum, când, unde, cu cine au de făcut.
  • Dificultăți de comunicare și relaționare.
  • Și altele…

BENEFICII ALE ANTRENAMENTULUI PSIHOLOGIC PENTRU ADOLESCENȚI

  • Se deschid mai mult către autocunoaștere.
  • Dobândesc mai multă încredere în forțele proprii.
  • Își formează o imagine de sine mai pozitivă.
  • Înțeleg cum funcționează motivația și descoperă factori motivaționali intrinseci (interiori), mai stabili și mai utili pe termen lung decât cei extrinseci (exteriori).
  • Se raportează mai corect la greșeli: le acceptă și învață din ele.
  • Le crește toleranța la frustrare.
  • Gestionează mai eficient emoțiile neplăcute și gândurile negative.
  • Învață să își regleze nivelul de activare.
  • Își educă atenția și o folosesc tot mai eficient în pregătirea pentru performanță.
  • Își dezvoltă capacitatea de a își gestiona așteptările în mod realist (bun management al așteptărilor).
  • Învață să stabilească obiective SMARTER, să își monitorizeze și să își evalueze progresul.
  • Pun mai mult accent pe procesul de pregătire și pe progres, înțelegând că rezultatele sunt o consecință a acțiunilor concrete.
  • Își dezvoltă abilitățile de comunicare constructivă cu propria persoană (comunicare interioară, en. self-talk), respectiv cu colegii, cu părinții, cu profesorii.
  • Se orientează mai mult către îmbunătățirea relațiilor cu ceilalți și către colaborare.
  • Învață să aplice corect formula performanței – pun accent pe efortul voluntar susținut și pe reducerea interferențelor.
  • Înțeleg care sunt procesele psihologice implicate în obținerea performanței și învață cum să le gestioneze și să le dezvolte.
  • Deprind tehnici de antrenament psihologic pe care le pot utiliza ori de câte ori este necesar (relaxare mentală, ancorare în stare resursă, imagerie mentală, gestionarea gândurilor și a emoțiilor, autoreglare, utilizarea atenției, comunicare constructivă etc.).
  • Învață să facă analize strategice situaționale (SWOT).
  • Își explorează potențialul, talentele, aptitudinile.
  • Pot explora și proiecta traiectorii posibile în viață, pe baza calităților personale unice.

BENEFICII ALE ACTIVITĂȚILOR ASISTATE DE CAI ȘI ALE ECHITAȚIEI

  • Dezvoltarea autocontrolului și a disciplinei – esențiale în pregătirea pentru performanță.
  • Creșterea încrederii în sine – relația cu calul implică asumarea responsabilității și încredere reciprocă.
  • Reducerea stresului și anxietății – contactul cu caii are efect calmant și ajută la reglarea emoțională.
  • Îmbunătățirea concentrării și a luării deciziilor rapide – abilități critice în activitățile orientate către performanță.
  • Crearea unei legături afective pozitive – relația cu calul stimulează empatia și comunicarea non-verbală.
  • Dezvoltarea abilităților sociale – prin lucrul în echipă.
  • Gestionarea emoțiilor în contexte competitive – caii „simt” starea emoțională și cer echilibru.
  • Îmbunătățirea echilibrului și a coordonării – fundamentale în majoritatea sporturilor și în multe alte tipuri de activități.
  • Creșterea tonusului muscular și a rezistenței fizice – mersul pe cal este solicitant.
  • Corectarea posturii și a mobilității – prin poziționarea corectă în șa și mișcările controlate.
  • Antrenarea perseverenței și a capacității de a lucra pe obiective – esențiale în procesul de construcție a performanței.
  • Acceptarea feedbackului direct – caii reacționează imediat, oferind „feedback natural”.
  • Crearea unui mindset competitiv sănătos – bazat pe colaborare, nu pe competiție distructivă.

DESPRE MINE

De peste 8 ani antrenez psihologic adolescenți și copii care se pregătesc consecvent pentru performanță și viață bună. În programele de pregătire psihologică implic părinții și, ori de câte ori este posibil, antrenorii/ profesorii.

Când lucrăm în echipă acționăm mai eficient asupra factorilor care influențează performanța, sănătatea și starea de bine a adolescenților și copiilor. Generăm împreună soluțiile inovative necesare pentru performanța și evoluția la nivel individual și colectiv.

Sunt psiholog și psihoterapeut specialist, membru al Colegiului Psihologilor din România. De asemenea, am o serie de formări și specializări în training, coaching, nutriție, fitness, managementul resurselor umane ș.a.

Specializările multidisciplinare mă ajută să privesc omul pe de-a-ntregul, integrat în grupul, organizația și societatea din care face parte. De fiecare dată mă străduiesc să înțeleg problemele cu care se confruntă adolescenții/ copiii și părinții, precum și necesitățile și oportunitățile de evoluție ale acestora, dintr-o perspectivă amplă și detaliată.

SPAȚIILE DE CAZARE ȘI DESFĂȘURARE A ACTIVITĂȚILOR

Vatra Bârsei

Cazarea se face în case tip A frame, cu capacitatea de 5-6 locuri fiecare.
Participanții vor fi distribuiți în spațiile de cazare în funcție de gen.

Herghelia Haiducilor

Manejul este descoperit. Activitățile în manej și plimbarea pe cai în natură vor fi organizate și efectuate în funcție de starea vremii.

Herghelia Haiducilor oferă tocă pentru protecția capului. Este recomandat ca participanții care dețin echipament de echitație să îl folosească în tabără. Ceilalți este necesar să aibă: pantaloni lungi, încălțăminte de drumeție cu talpă antiaderentă și șosete lungi.

Spune mai departe! E ușor să faci bine, pentru ceilalți, pentru tine și pentru mine! Mulțumesc!