Varianta actualizată a articolului publicat pe site-ul Asociației pentru Psihologia Sportului.
Ești perfect, da’ nu-ți dai seama! Este mesajul adresat de unul dintre sportivi, în vârstă de 10 ani, pentru a încuraja un coleg ce tocmai intra pe planșă. L-a transmis cu atâta forță și puritate, încât l-am perceput clar, dincolo de toate celelalte frânturi de propoziții ce răsunau în sală.
Ne-am uitat unul la altul, zâmbind uimiți. Apoi am auzit „În gardă… Pregătiți… Porniți!”. Ioana dăduse deja semnalul de începere a primei tușe din noul asalt. M-am străduit să mă concentrez din nou la ceea ce se întâmpla pe planșă, dar mesajul a mai făcut câteva ture prin circuitele mele neuronale, întâlnind principiul acceptării din mindfulness, orientarea către resurse din terapia ericksoniană etc. Percepeam tot mai intens simplitatea și profunzimea mesajului. Am realizat, încă o dată, cât de mult putem învăța de la copii. Cu condiția să-i ascultăm…
Mă aflam în sala de scrimă împreuna cu Ioana Maria Preduțoiu – antrenor și președinte al ACS Touche – cu ocazia competiției interne „Touche Winter Challenge 2019“, care a avut loc pe 14 decembrie 2019, la Buftea.
Colaborarea cu Clubul Touche a fost una de lunga durată, fapt care a permis dezvoltarea unei strategii de pregătire ce integrează dimensiunile tehnico-tactică și psihologică. Competiția menționată este una internă, pe echipe, care face parte din planul de pregătire precompetițională.
Având în vedere faptul că sportivii clubului se antrenează împreună, calitatea relațiilor interpersonale impactează semnificativ modul de implicare în antrenamente și calitatea acestora. De calitatea antrenamentelor depinde dezvoltarea abilităților individuale, care influențează performanța sportivă. Iată de ce comunicarea constructivă și creșterea coeziunii lotului de sportivi sunt atât de importante.
Pornind de la provocările enunțate, la inițiativa antrenorului, am ajuns împreună la concluzia că cele mai potrivite căi de acțiune pentru îndeplinirea obiectivelor menționate sunt:
Competiția pe echipe
La concurs au participat peste 20 de sportivi, de gen masculin și feminin, cu vârste cuprinse între 8 și 15 ani. Echipele au avut o distribuție eterogenă din punct de vedere al vârstei, al genului, al experienței în practicarea scrimei și al experienței competiționale.
Distribuția pe echipe a fost realizată astfel încât să susțină cât mai mult îndeplinirea obiectivele stabilite. Pe parcursul competiției, care a durat patru ore, toți sportivii au beneficiat de susținere psihologică.
Unele echipe au pierdut, iar altele au câștigat, dar antrenorul și psihologul nu au pus niciun accent pe rezultatele obținute, ci pe felul în care au tras echipele și membrii acestora. De aceea, echipele care au pierdut au continuat să tragă printr-un sistem pus la punct de antrenor (spre deosebire de felul în care se desfășoară competițiile oficiale).
La final a fost realizată o evaluare în funcție de un set de șapte criterii, în condițiile în care la începutul competiției toți sportivii au primit instrucțiunea să observe atent ce se întâmplă pe parcursul întrecerii, fiind menționate tangențial criteriile de evaluare. Fiecare echipă a evaluat celelalte echipe prin metoda rangurilor, ordonându-le de la poziția 1 cea mai de jos până la 7 cea mai de sus, în raport cu fiecare criteriu. Astfel, nu au putut fi acordate două ranguri egale pentru același criteriu pentru doua echipe (evident, instructajul a fost realizat pentru nivelul de înțelegere al sportivilor).
Criteriile în funcție de care a fost făcută evaluarea sunt: ambiție, curaj, echilibru, energie, fair play, unitate, veselie. Pe baza scorurilor obținute prin însumarea evaluărilor (rangurilor) fiecărei echipe, pentru fiecare criteriu, au fost acordate diplome pentru:
De asemenea au fost acordate medalii simbolice, prin care a fost subliniată importanța antrenamentului psihologic.
Prin acest tip de evaluare – realizată chiar de către sportivi, prin consultare între membrii fiecărei echipe – am transmis mesajul că pregătirea psihologică, împreună cu pregătirea fizică și tehnico-tactică au ca obiectiv dezvoltarea abilităților, a competențelor și a comportamentelor asociate performanței. Rezultatele sunt o consecință a efortului depus în procesul de dezvoltare, în antrenamente și în fiecare tușă în parte, în competiții.
Sesiunile individuale
Întâlnirile cu sportivii au fost planificate după competiția pe echipe și în cadrul acestora au fost tratate în principal următoarele aspecte:
Ca urmare a unei inițiative mai vechi a antrenorului, fiecare sportiv are un „caiet de scrimă“. Le-am recomandat să noteze în aceste jurnale sportive, pe parcursul anului, ceea ce „le iese“ și ceea ce este nevoie să schimbe, să dezvolte, așa cum rezultă din ceea ce le spune antrenorul în timpul antrenamentelor, din sesiunile de pregătire psihologică, din propriile observații. De asemenea, am convenit cu ei să urmărească evoluția, pe măsură ce se antrenează, comparând capacitățile curente cu notițele anterioare.
Sper ca tot mai mulți antrenori și conducători de cluburi să conștientizeze rolul esențial al pregătirii psihologice a copiilor și a tinerilor sportivi. Îi susțin prin programe adecvate pe toți cei care doresc să își aducă în lume calitățile la un nivel superior (performanță), în timp ce își mențin sănătatea psihică, au o starea de bine și trăiesc o viață bună.
Dacă îți place articolul sau ți-a fost de folos, dă-l mai departe.
Decizia ta de a colabora se poate concretiza contactându-mă direct începând de acum.