Program de antrenament psihologic pentru tinerii sabreri

Varianta actualizată a articolului publicat pe site-ul Asociației pentru Psihologia Sportului.

Sportul românesc suferă din cauza lipsei pregătirii psihologice. În acest context, este îmbucurător faptul că tot mai mulți profesioniști din domeniul sportiv realizează că antrenamentul psihologic este esențial pentru obținerea performanțelor superioare și pentru dezvoltarea personală a sportivilor.

În perioada 2019 – 2020 am realizat programul de antrenament psihologic al tinerilor sportivi (scrima, arma sabie) din cadrul Asociației Club Sportiv Touche (ACS Touche), ca urmare a solicitării de colaborare primite de la Ioana-Maria Preduțoiu – antrenor și președinte ACS Touche.

Fiind conștientă de importanța majoră a dimensiunii psihologice în sport și în viață, aceasta a propus părinților includerea sesiunilor de antrenament psihologic în programul de pregătire sportivă a copiilor.

“Nu îmi doresc rezultate rapide, pe termen scurt. Îmi doresc ca sportivii să dobândească în timp tăria psihică necesară pentru a face față competiților de nivel înalt și pentru a obține performanțe sportive cât mai mari, în condițiile în care vor alege să practice scrima la nivel de seniori. Indiferent dacă vor avea o carieră sportivă sau vor alege alt drum, pregătirea psihologică îi va ajuta în viață”

Ioana-Maria Preduțoiu

În colaborare cu Ioana-Maria Preduțoiu am dezvoltat un program de antrenament psihologic complex. Activitățile din cadrul acestuia sunt proiectate și implementate ținând cont de mai mulți factori importanți: specificul activității sportive, vârsta sportivilor, disponibilitatea de timp a celor implicați, spațiul de lucru etc. Programul de pregătire psihologică se adresează atât copiilor, cât și părinților, care asigură susținerea materială a tinerilor sportivi și sunt totodată responsabili de susținerea morală a acestora.

Componentele programului de pregătire psihologică

Programul de antrenament psihologic a cuprins următoarele categorii de activități:

  • Sesiuni de pregătire psihologică individuală cu sportivii
  • Sesiuni de pregătire psihologică de grup cu sportivii
  • Sesiuni de grup cu copiii și părinții
  • Sesiuni de grup cu părinții
  • Sesiuni individuale/ în familie cu părinții
  • Asistență psihologică în timpul competițiilor sportive

Sesiunile individuale efectuate cu fiecare sportiv în parte au avut scopul de a dezvolta dimensiunile psiho-comportamentale identificate în cadrul evaluării realizate împreună cu antrenorul. Tot în cadrul acestora a fost realizată pregătirea sportivilor pentru participarea la competiții. De asemenea, în cadrul sesiunilor individuale au fost adaptate și particularizate tehnicile exersate în sesiunile de grup.

Sesiunile de grup desfășurate împreună cu copii au avut rolul de a crește coeziunea grupului și de a stimula comunicarea constructivă, colaborarea dintre sportivi și susținerea reciprocă.

Deși scrima presupune confruntarea directă dintre doi sportivi, fără intervenția directă a colegilor, în cazul întâlnirilor dintre echipe coeziunea este extrem de importantă. Relațiile stabile pozitive sunt la fel de importante în meciuri (confruntările individuale). Tinerii sportivi se antrenează împreună și participă împreună la competiții. Nivelul ridicat al implicării în antrenamente și susținerea reciprocă din timpul competiției contribuie la obținerea victoriei.

Implicarea părinților în programul de pregătire psihologică pentru performanța sportivă a fost foarte importantă, în condițiile în care copiii petrec mult mai mult timp cu aceștia în raport cu timpul petrecut cu antrenorul sau cu psihologul. Oricât de bune sunt intențiile părinților, felul în care gândesc, comunică sau acționează în relațiile cu copii poate genera efecte contrare, în măsura în care nu sunt pregătiți să gestioneze anumite situații.

Sesiunile de grup desfășurate împreună cu copiii și părinții în același timp au avut rolul de a stimula dezvoltarea relațiilor de colaborare dintre aceștia în contextul competiției și de a crea fondul unei raportări constructive la performanță.

Experiențele generează schimbări semnificative. În unele activități rolurile se inversează: uneori copilul devine lider, alteori antrenor al părinților, experiențe din care fiecare învață câte ceva.

În cadrul sesiunilor organizate împreună cu părinții au fost tratate temele propuse de mine și/sau cele solicitate de aceștia. Activitățile desfășurate împreună cu părinții nu au fost simple prelegeri, ci conversații practice, pe baza situațiilor concrete expuse chiar de ei. Soluțiile cele mai potrivite au fost identificate pe baza bunelor practici oferite de mine și a experiențelor de succes prezentate de părinți, prin implicarea tuturor participanților.


Colaborarea cu antrenorul a fost una strânsă, Ioana-Maria Preduțoiu participând la toate activitățile de pregătire psihologică de grup. O contribuție foarte importantă a avut-o în sesiunile cu părinții, în care a clarificat, ori de câte ori a fost necesar, aspectele care țin de specificul activității sportive în relația cu factorii de natură psihică.

Programul de pregătire psihologică desfășurat în cadrul ACS Touche a fost unul conceput și desfășurat pe o perioadă de peste un an. Mă bucur că prin aceasta am contribuit la dezvoltarea sportivă și personală a copiilor care practică scrima.

Sper ca tot mai mulți antrenori și conducători de cluburi să conștientizeze rolul esențial al pregătirii psihologice a copiilor și a tinerilor sportivi. Îi susțin prin programe adecvate pe toți cei care doresc să își aducă în lume calitățile la un nivel superior (performanță), în timp ce își mențin sănătatea psihică, au o starea de bine și trăiesc o viață bună.

Fotografii preluate de pe pagina de Facebook ACS Touche – Link album

Dacă îți place articolul sau ți-a fost de folos, dă-l mai departe.

Decizia ta de a colabora se poate concretiza contactându-mă direct începând de acum.