Performanță cu sau fără psiholog? – 10 lucruri pe care este necesar să le cunoști

Pentru că este un domeniu de activitate încă insuficient cunoscut, cu beneficii majore când este utilizat, doresc ca oamenii să înțeleagă cât mai clar care este rolul psihologului, al antrenamentului psihologic și al psihoterapiei în procesul de pregătire pentru performanță, în sport, dar și în alte domenii.

De aceea expun în continuare ideile pe care consider că este important să le rețină:

  • în special părinții copiilor și adolescenților care se pregătesc pentru performanță,
  • adolescenții care desfășoară activități orientate către performanță,
  • adulții care fac performanță de nivel înalt,
  • antrenorii și profesorii,

indiferent de domeniul de activitate (sport, artă, știință și tehnică, examene și competiții naționale/ internaționale etc.).

1. Doar lucrul cu un psiholog, un psihoterapeut sau un mental coach nu este suficient

Niciunul dintre aceștia nu rezolvă problemele în locul clienților. Soluțiile sunt generate prin colaborarea dintre specialist și beneficiar.

Sportivul/ persoana care se pregătește pentru performanță trebuie să continue antrenamentul psihologic în timpul antrenamentelor specifice și în timpul competițiilor. Acolo este cel mai bun loc pentru a pune în aplicare ceea ce lucrăm în ședințele de antrenament psihologic realizate în cabinet sau chiar în spațiile de antrenament (pe terenurile sau în sălile de sport; la școală, la birou etc.).

Cel mai bun antrenament psihologic este realizat de sportiv chiar în timpul competițiilor și al antrenamentelor.

Cred că asta a vrut să spună celebrul antrenor în acest film.

2. Psihologul și beneficiarul fac lucrurile clare împreună

Există o serie de aspecte care trebuie să fie clarificate la începutul colaborării si pe parcurs. Printre cele mai importante dintre acestea se numără următoarele:

  • Cadrul colaborării – cum anume lucrează în mod concret.
  • Obiectivele – ce este necesar să obțină clientul pe parcursul și ca urmare a colaborării, și cum își dă seama că acele lucruri se realizează (indicatori comportamentali).
  • Conceptualizarea situației clientului – explicarea acesteia din perspectiva unei teorii psihologice pe înțelesul clientului.
  • Strategia de intervenție – ce urmează să facă împreună pentru îndeplinirea obiectivelor stabilite.
  • Ce este necesar să facă clientul în mod independent.

3. Principalul obiectiv este autonomia

Atât în antrenamentul psihologic pentru performanță, cât și în psihoterapie, scopul primordial este stimularea autonomiei specifice etapei de vârstă în care se află beneficiarul (copil, adolescent sau adult). În orice intervenție etică, psihologul/ psihoterapeutul acționează pentru dezvoltarea capacității clientului de a lua deciziile potrivite și de a acționa independent, prin forțele proprii, pe parcursul competițiilor și al antrenamentelor, astfel încât să progreseze continuu și să obțină rezultatele maxime posibile.

Obișnuiesc să le spun clienților, chiar de la vârste mici, că scopul a ceea ce facem împreună este să devină propriul Antrenor Psiho.

Îi încurajez să aplice ceea ce învață în sesiunile de pregătire psihologică pentru a se baza pe forțele proprii în tot ceea ce fac la concursuri, competiții și în timpul antrenamentelor de specialitate.

4. Colaborarea poate începe și poate înceta oricând

Cel mai potrivit moment pentru începerea pregătirii psihologice este când nu ai probleme.

Este răspunsul pe care îl dau celor care mă întreabă când să meargă la psiholog. Totuși, cei mai mulți dintre cei care au ajuns la mine au venit când se confruntau cu cel puțin o problemă serioasă.

La extreme, decizia de a începe pregătirea psihologică pentru performanță poate fi luată când lucrurile merg foarte prost sau foarte bine.

De asemenea, sportivii (ori părinții, în cazul copiilor și adolescenților) pot alege oricând să întrerupă colaborarea. Important este să le fie clar de ce și pentru ce o fac, și cum vor integra în parcursul lor viitor ceea ce au realizat împreună cu psihologul/ psihoterapeutul. Acestea pot deveni chiar elemente ale auto-pregătirii lor psihologice.

În unele cazuri, după o perioadă de colaborare cu psihologul, sportivii poate alege să se confrunte fără sprijinul acestuia cu problemele la a căror rezolvare au lucrat împreună. Un exemplu în acest sens este cel făcut public de Aryna Sabalenka.

Așa cum am spus deja, sportivul este antrenat să acționeze autonom în perioada în care beneficiază de serviciile de psihologia performanței și/sau psihoterapie. Este foarte important să înțeleagă acest lucru.

5. Sportivii și echipele pot beneficia de asistență psihologică la competiții

”Psihologia performanței este unde sunt oamenii care o înfăptuiesc”

Sportivii nu devin dependenți de psiholog. Din contră, asistența psihologică pe parcursul competițiilor, facilitează punerea în practică a ceea ce aceștia au învățat în sesiunile de lucru anterioare. În acest fel este stimulată mai mult dezvoltarea componentelor psihice, mentale, emoționale necesare evoluției în sportul pe care îl practică, crescând performanța.

Mai multe informații pe acest subiect ofer în articolul Rolul psihologului sportiv la competiții… și în afara acestora.

6. Obiectivele pregătirii psihologice pentru performanță

Programele de antrenament psihologic sunt croite pe măsura, specificul, necesitățile, obiectivele și disponibilitatea fiecărui client.

Obiectivele pregătirii psihologice sunt stabilite în funcție de o serie de factori, cum sunt vârsta beneficiarului, problemele cu care se confruntă, țintele pe care și le-a stabilit, părțile implicate – părinți, antrenor(i) / profesor(i) etc.

Printre obiectivele pregătirii psihologice pentru performanță, realizată la nivel individual, se numără, fără a se limita la acestea, următoarele:

  • Creșterea încrederii în forțele proprii.
  • Deprinderea tehnicilor potrivite de auto-reglare emoțională, motivațională și a activării.
  • Gestionarea stresului și a anxietății.
  • Gestionarea gândurilor negative prin comunicare interioară constructivă.
  • Antrenamentul atenției – atât sub aspectul capacității de concentrare, cât și al celorlalte calități ale acesteia (stabilitate, distributivitate, flexibilitate/ mobilitate, volum)
  • Antrenamentul mental – imagerie mentală și alte tehnici specifice.
  • Formarea mentalității de creștere.
  • Tăria/ puterea mentală
  • Dezvoltarea caracterului, identificarea și definirea valorilor personale.
  • Autocunoașterea și definirea identității personale.
  • Clarificarea scopului personal – ce vrea să aducă în lume.

7. Când apar probleme de natură psihică, este necesară psihoterapia

Granița dintre ceea ce numim normalitate și tărâmul tulburărilor de natură psihică poate fi dificil de sesizat în lipsa pregătirii de specialitate. În cazul în care apar probleme de natură psihică, este necesară intervenția psihoterapeutică. Iar singurii profesioniști care pot realiza asemenea intervenții împreună cu sportivii sau alte persoane care se antrenează pentru performanță sunt psihoterapeuții.

În cazul meu, având calitatea de psihoterapeut specialist, conform atestatului de liberă practică acordat de Colegiul Psihologilor din România, când este necesar integrez psihoterapia în procesul mai amplu de pregătire psihologică pentru performanță.

8. Psihoterapia nu este arheologie psihologică și reparație

Contrar a ceea ce susțin unii specialiști în domeniul dezvoltării personale, al coaching-ului și/sau al antrenamentului pentru performanță, psihoterapia NU este orientată către trecut. Chiar dacă investigăm împreună cu clienții trecutul pentru a identifica anumite cauze ale problemelor, întotdeauna OBIECTIVELE PSIHOTERAPEUTICE SUNT ORIENTATE CĂTRE VIITOR. Scopul psihoterapiei nu este (doar) ”reparația”, ci facilitarea evoluției clientului.

9. Obiectivele pregătirii psihologice pentru echipe

La nivel de echipă, obiectivele de pregătire psihologică vizează:

  • Procesele din cadru echipei: stabilirea obiectivelor, monitorizarea performanței, comunicarea interpersonală și interacțiunea constructivă, rezolvarea problemelor.
  • Stările emergente: colaborarea, coeziunea, eficiența colectivă.
  • Factorii de succes care contribuie la buna funcționare și la dezvoltarea performanței echipei.

10. Activitățile de construcția echipei sunt necesare chiar și în cazul sporturilor/ activităților individuale

Relațiile dintre sportivi se dezvoltă cu ocazia antrenamentelor pe care le realizează împreună, în cadrul cluburilor din care provin sau în cele ale loturilor naționale, în funcție de nivelul competițiilor la care participă. Acestea pot fi constructive, benefice sau toxice și de-a dreptul nocive.

De calitatea relațiilor dintre sportivii care se antrenează împreună la același club sau în cadrul loturilor naționale depind:

  • Dezvoltarea psihosocială armonioasă a acestora.
  • Posibilitatea manifestării potențialului de care dispune fiecare sportiv.
  • Calitatea antrenamentelor și implicit calitatea pregătirii tehnice, tactice și psihologice.
  • Succesul la competiții, ca o consecință a celor de mai sus.

Este absolut necesar ca antrenorii să acorde atenție maximă aspectelor psihosociale din grupul de antrenament. Ei trebuie să acționeze ferm și în același cu calm, pentru rezolvarea problemelor care apar între membrii grupului și pentru consolidarea bunelor relații dintre aceștia.

Nivelul ridicat al implicării în antrenamente, camaraderia și susținerea reciprocă din timpul competițiilor la care participă împreună contribuie la obținerea victoriei pentru fiecare sportiv.

Activitățile de construcția echipei desfășurate împreună cu sportivii au avut rolul de a crește coeziunea, de a stimula comunicarea constructivă și colaborarea, și de a stimula susținerea reciprocă în grupul sportivilor care se antrenează împreună.

Pentru și împreună cu:

  • Adolescenții care se pregătesc pentru performanță
  • Părinții adolescenților și copiilor care se pregătesc pentru performanță

organizez atelierele practice

Cum contribui la pregătirea psihologică pentru performanță a copilului (atelier pentru părinți)

Cum devii propriul Antrenor Psiho (atelier pentru adolescenți)

Obiectivele acestora sunt:

  • Popularizarea pregătirii psihologice pentru performanță.
  • Creșterea conștientizării cu privire la beneficiile antrenamentului psihologic.
  • Rezolvarea unor probleme concrete cu care se confruntă participanții.

Cele două ateliere fac parte din programul mai amplu Campioni cu viață bună®, de care beneficiază adolescenții care se pregătesc pentru performanță, părinții acestora, antrenorii și profesorii.

Dacă ești antrenor, profesor sau părinte și dorești să organizăm modulele introductive în cadrul clubului/ școlii, contactează-mă direct.

Îți place articolul sau ți-a fost de folos? Dă-l mai departe!

Decizia ta de a colabora se poate concretiza contactându-mă direct începând de acum.