De la atacuri de panică spre înalta performanță

Locuiește și se antrenează în Anglia de la vârsta de 10 ani, iar tenis începuse să joace în România, înainte să plece din țară. Ne-am întâlnit prima dată la cabinet în 2019, unde a venit împreună cu părinții. Avea 14 ani, se aflau în România în vacanță și parcurgea un stagiu de pregătire.

Apoi am continuat să lucrăm online și ne-am întâlnit fizic în vacanțele de vară, când a venit în România să se antreneze, inclusiv cu sportivi de top.

Atacurile de panică pe care le-a avut Albert au grăbit decizia de a începe pregătirea psihologică, pe care o plănuiau de ceva vreme.

Am început cu psihoterapia și am rezolvat repede problema atacurilor de panică. Apoi am continuat antrenamentul psihologic cu o perspectivă pe termen lung, așa cum mi-au spus că își doresc de la bun început.

Scopul antrenamentului psihologic constă în construirea arhitecturii psihice necesare evoluției bio-psiho-socio-spirituale a omului Albert și pregătirii pentru performanță a sportivului.

Obiectivele specifice au fost stabilite progresiv, pe parcursul colaborării, ținând cont de mai mulți factori, dintre care menționez:

  1. Problemele cu care se confrunta sportivul în anumite perioade.
  2. Relațiile dintre membrii echipei de pregătire sportivă (care sunt chiar tatăl și mama sportivului), în contextul antrenamentului pentru performanță.
  3. Specificul sub-etapelor de vârstă traversate de adolescent, de la 14 ani până în prezent.
  4. Evoluția pe termen lung a lui Albert – umană și sportivă. În această ordine de prioritate.

Ce am făcut concret

Perspectiva psihoterapeutică

Pe parcursul fazei inițiale a colaborării (psihoterapia) am lucrat împreună cu adolescentul pentru:

  • Deprinderea unor tehnici de respirație și de redirecționare a atenției, pe care să le folosească în stările de panică și de anxietate crescută.
  • Antrenarea pentru aplicarea unor principii și tehnici de mindfulness, astfel încât să observe atât aspectele negative, cât și pe cele pozitive ale vieții, să își orienteze și să își mențină atenția pe momentele plăcute, pe acțiunile curente, acceptând celelalte stări, fără a se judeca.
  • Gestionarea gândurilor negative.
  • Creșterea încrederii în sine și dezvoltarea unei imagini de sine mai pozitive.

Am utilizat tehnici psihoterapeutice specifice, inclusiv transa hipnotică, comunicarea în transă și sugestii terapeutice post-hipnotice.

Perspectiva antrenamentului psihologic

După etapa psihoterapeutică am realizat pregătirea psihologică, având următoarele componente:

  • de bază
  • specifică antrenamentului sportiv în tenis
  • pentru competiții (în general)
  • pentru participarea la anumite competiții
  • pentru confruntarea cu anumiți adversari

Pregătirea psihologică de bază

Are ca scop evoluția personală armonioasă în contextul pregătirii pentru performanța sportivă în tenis. Formarea personalității cu tot ce înseamnă ea și a unui mod de viață orientat către performanță sunt aspecte principale ale pregătirii psihologice de bază.

Perspectiva de ansamblu din care am realizat pregătirea psihologică pentru performanță și viață bună împreună cu Albert a inclus clarificarea, definirea, utilizarea și gestionarea următoarelor elemente:

  • Mediul
  • Comportamentele
  • Competențele
  • Valorile
  • Convingerile
  • Identitatea
  • Viziunea despre lume și viață, inclusiv despre viața împreună cu ceilalți
  • Ce vrea să aducă în lume [așa-mai-mult-sau-mai-putin-inspirat-numita misiune]

Antrenamentul invizibil

Înainte de câteva informații cu privire la unele din elementele de mai sus, este de reținut importanța a ceea ce numim antrenament invizibil.

Acesta cuprinde toate acțiunile și lucrurile care au rolul să crească energia și să păstreze acumulările din timpul antrenamentului în plan fizic și psihic: hidratare, alimentație, odihnă, somn etc. Având în vedere specializările părinților (în cazul de față sunt și antrenorii sportivului) nu a fost necesară intervenția psihologică în acest sens.

De antrenamentul invizibil se ocupă părinții/ antrenorii și sportivul. De regulă psihologul împreună cu părinții și copii/ adolescenții care desfășoară activități orientate către performanță parcurg sesiuni de psihoeducație referitoare la antrenamentul invizibil.

Mediul

Analiza mediului de viață, cu focus pe cel de antrenament și competițional a fost utilă pentru conștientizarea percepției adolescentului cu privire la: dinamica relațiilor în familie; clubul la care se antrenează; școala la care învață; competițiile la care participă; orașul în care locuiește; lumea în general etc.

  • Percepția mediului
  • Cum ar vrea să fie
  • Cum este necesar să fie
  • Ce poate fi schimbat
  • Ce este necesar să accepte așa cum este

Comportamentele

  • Ce este necesar să facă la antrenamente, în competiții și în afara acestora?
  • Ce face efectiv?
  • Care sunt diferențele dintre ceea ce face și ce este necesar să facă și de unde provin?
  • Ce este necesar să facă pentru a menține o tendință ascendentă a evoluției umane și sportive? (tendința ascendentă nu exclude fluctuațiile normale, inerente evoluției personale).

Competențele

  • Care sunt calitățile și capacitățile personale?
  • Ce talente, aptitudini, potențial are?
  • Care sunt abilitățile pe care este necesar să le dezvolte și cum o poate face cel mai eficient?

Valorile

Prin tehnici specifice l-am ajutat să afle ce este cel mai de preț pentru el – elementele cele mai importante, pe care se bazează cel mai mult în ceea ce face. Apoi l-am ghidat să le definească în cuvinte simple și puține, cum se spune cu cuvintele sale.

Am instalat o ancoră psihocomportamentală care îl pune rapid, automat, în contact cu propriile valori, pe care o utilizează când este necesar.

Convingerile

Am realizat auditul și întărirea convingerilor referitoare la diferite obiective pe care și le stabilea.

Identitatea

Am facilitat definirea matricei identității printr-un proces laborios, care a dat roade în timp.

Pregătirea psihologică specifică

Desigur, am lucrat în mod consistent aspectele specifice ale pregătirii psihologice pentru performanță în tenis, pentru participarea la competiții și pentru confruntarea cu anumiți adversari.

Planul de antrenament psihologic a inclus numeroase variabile psihocomportamentale și aplicarea tehnicilor potrivite în vederea evoluției în plan sportiv. Printre acestea se numără:

  • creșterea și întărirea încrederii în sine
  • gestionarea emoțiilor
  • gestionarea gândurilor (self-talk constructiv)
  • managementul stresului
  • gestionarea anxietății
  • dezvoltarea inteligenței emoționale
  • capacitatea de a se antrena și de a juca sub presiune
  • reziliența
  • antrenamentul atenției și al celorlalte mecanisme psihice cu rol important în tenis
  • stabilirea și urmărirea obiectivelor
  • stimularea motivației intrinseci
  • reglarea activării
  • stimularea creativității în joc
  • formarea mentalității de creștere
  • formare mentalității de învingător
  • cultivarea virtuților
  • tehnici de relaxare mentală
  • imageria mentală
  • hipnoza

Unul din punctele cheie de pe parcursul colaborării

A fost reprezentat de clarificarea rolurilor (sportiv – antrenor, respectiv părinte – fiu) și deprinderea unor modalități de gestionare și îmbunătățire a dinamicii relațiilor interpersonale, în context sportiv și în cel familial.

Faptul că părinții se ocupă de pregătirea sportivă a adolescentului (tatăl – antrenor de tenis, mama – preparator fizic și nutriționist) are și avantaje, dar a generat și unele dificultăți. În una din sesiunile comune din primele luni ale colaborării, pe baza relatărilor clienților, am constatat un amestec al rolurilor. Mai concret, sportivul avea uneori tendința de a se raporta la rolul de părinte în timpul antrenamentelor, fapt care interfera negativ cu rolul de antrenor și influența negativ calitatea antrenamentelor.

Soluția a fost să stabilească în mod clar că pe teren, în contexte de antrenament, de competiții, analiza meciurilor etc. relaționează din rolurile de sportiv – antrenor, iar în restul timpului din cele de fiu – părinte. Eforturile pe care le-au depus ca urmare a sesiunilor în care am lucrat pentru rezolvarea acestei probleme au dat roade, iar calitatea antrenamentelor, a pregătirii sportive și a rezultatelor la competiții a crescut.

Practic au pus în aplicare o decizie de a relaționa selectiv. Aș spune chiar într-o manieră oarecum disociată, dar utilă și care nu a produs efecte negative, ba din contră.

Importanța demersurilor de clarificare a rolurilor și de armonizare a relațiilor a fost relevată și în această sesiune de feedback din anul 2020, la cca. opt luni de la începerea colaborării (minutul 12:12):

Lucrurile funcționează

Colaborarea este una fructuoasă, și a contribuit semnificativ la evoluția umană și sportivă a lui Albert, chiar și în condițiile absenței caracterului direct al interacțiunii – fapt specific sesiunilor online, dar foarte util și uneori necesar având în vedere necesitatea realizării de activități practice.

Îmi amintesc chiar de o situație amuzantă. Am făcut un exercițiu de creștere a încrederii în sine, în care, prin utilizarea unor tehnici psihologice, a rupt un creion din lemn, lovindu-l cu un singur deget. Cum nu puteam ține eu creionul, am apelat la ajutorul mamei, a cărei supriză a fost mai mare decât a lui Albert. Nu pentru că nu ar fi crezut că poate, dar nu se aștepta să aibă o lovitură atât de fulgerătoare. 🌞

Factorii favorabili pe tot parcursul colaborării

  • Stabilitatea mediului socio-familial.
  • Înțelegerea și susținerea din partea părinților în perioadele dificile (atacurilor de panică, fluctuațiile în evoluția sportivă etc.).
  • Implicarea părinților în procesul terapeutic și perspectiva pozitivă a acestora asupra rezolvării problemei.
  • Implicarea activă a părinților în pregătirea psihologică și punerea în practică a acțiunilor agreate, atât din rolul de părinți, cât și din cel de antrenori.
  • Relațiile bazate pe încredere, orientate constructiv.

Mărturia antrenorului – Dan Niță, tatăl sportivului (2022)

„După începerea colaborări cu Răzvan rezultatele lui Albert s-au îmbunătățit vizibil și în momentul acesta Albert este în top 30 în UK under 18 ani chiar daca are numai 17, și a început cu succes să abordeze turneele de seniori, unde este la un pas să intre în prima sută de jucători seniori în UK.

Având în vedere nivelul înalt de competiție, presiunea exercitată asupra mentalului este foarte mare și nu putea reuși la acest nivel fără antrenamentul mental pe care Răzvan și noi l-am stabilit de comun acord. Mulțumim, Răzvan, și ne bazăm pe ajutorul tău în continuare.” – citește tot mesajul

În prezent Albert are 18 ani, se antrenează intens și participă la turnee cu dificultate progresiv-crescătoare, bucurându-se de sport și de viața bună împreună cu cei dragi. De asemenea, a acordat atenție pregătirii profesionale și ca urmare a cursurilor pe care le-a urmat până în prezent, a obținut NCFE Level 3 Extended Diploma in Sport and Physical Activity (Sport and Exercise Science).


Aduc psihologia performanței și a vieții bune mai aproape de adolescenți și părinți prin cursul PRACTIC de psihologia performanței Campioni cu viață bună®

ÎNCEPI DE AICI!

Decizia de înscriere la un program atât de consistent nu se ia peste noapte. Oricât de multe informații ai primi, ar putea exista totuși întrebarea ”Dar oare cum este?”.

Știu că cel mai ușor este să cunoști și să înțelegi experimentând. De aceea, am creat două module introductive PRACTICE, în care adolescenții și părinții pot simți pe propria piele câte o mostră de antrenament psihologic.

Dă mai departe! E ușor să faci bine, și pentru ceilalți, și pentru tine! Mulțumesc! 🌞