Varianta actualizată a articolului publicat în Revista PSYCHOLOGIES (ediția specială septembrie 2020)
Poți să spui că nu te-a afectat în niciun fel? Poate doar dacă erai deja izolat și aveai o activitate complet independentă! Dar cel mai probabil te numeri printre cei care au resimțit schimbările ce s-au produs de la jumătatea lunii martie până în prezent și probabil că nici ție nu îți este prea clar cum vor evolua lucrurile în continuare.
În contextul pandemiei aflate în desfășurare, una dintre cele mai afectate ramurile de activitate este sportul. Dacă ești antrenor, sportiv ori părinte al unui copil care practică un anumit sport în mod consecvent, știi foarte bine la ce mă refer. Chiar și dacă ai o legătură mai puțin strânsă cu sportul de performanță, este aproape imposibil să nu fi auzit despre restricțiile aplicate în domeniul sportiv din perioada izolării până în prezent.
În aceste condiții, pe lângă provocările pregătirii fizice și tehnico-tactice, demne de luat în seamă sunt și cele ale pregătirii psihologice. Antrenez psihologic copii și adulți, sportivi de performanță din diferite discipline sportive individuale și de echipă. Printre proiectele de psihologie aplicată în sport derulate până în prezent se numără cele din tenis, badminton, arte marțiale, scrimă, ciclism, înot, atletism, fotbal, baschet etc.
Indiferent de tipul de activitate sportivă și de vârsta practicanților restricțiile specifice pandemiei au un impact semnificativ asupra antrenorilor, sportivilor și părinților (în cazul copiilor sportivi) atât în plan fizic și tehnico-tactic, cât și în plan psihic.
Aceasta este o tehnica valoroasă utilizată în sportul de performanță, care ajută sportivii să își dezvolte abilitățile tehnico-tactice și să își vizualizeze calea către succes în context competițional. Pe scurt, aceasta constă în vizualizarea mentală de către sportiv a unor mișcări sau succesiuni de mișcări specifice sportului pe care îl practică.
Activitățile de imagerie mentală au fost realizate în perioada de izolare, împreună cu sportivii din cadrul unui club de scrimă (arma sabie), cu vârste cuprinse între 9 și 14 ani.
1. Stabilirea împreună cu antrenorul a câte trei tușe care pot fi efectuate de către fiecare sportiv, în funcție de vârsta, experiența și nivelul său de pregătire sportivă (înaintea interacțiunii cu sportivii). O tușă reprezintă succesiunea de acțiuni de scrimă, desfășurate de semnalul de pornire al arbitrului până la finalizarea punctului.
2. Prezentarea tehnicii imageriei mentale și explicarea modului de lucru la începutul întâlnirii online cu fiecare sportiv. Unii dintre sportivi cunoșteau deja imageria mentală și o utilizaseră în pregătirea psihologică desfășurată anterior.
3. Discutarea și descrierea tușelor pe care urma să le efectueze în plan mental. În funcție de nivelul de experiență, unii sportivi și-au ales singuri tușele pe care le-au efectuat, în timp ce altora le-am indicat eu, în calitate de psiholog sportiv, ce combinații de acțiuni să execute în plan mental (cele indicate de antrenor). Practic, am solicitat fiecărui sportiv să scrie pe o foaie trei tușe pe care le finalizează cu succes, iar apoi să le descrie detaliat, tot în scris. În felul informațiile devin mai active în mintea sportivului și sunt fixate mai bine. De asemenea, sportivul le poate utiliza și ulterior și are un model de lucru pentru exercițiile de imagerie mentală cu noi tușe.
4. Obținerea unei stări de relaxare mentală, ca urmare a sugestiilor primite din partea mea. De altfel, majoritatea sportivilor aveau capacitatea de a obține starea de relaxare mentală ca urmare a sesiunilor anterioare de antrenament psihologic realizate împreună.
5. Stabilirea cadrului de acțiune. Sportivului îi sunt oferite următoarele informații:
6. Stabilirea modului de acțiune:
7. Verificarea faptului că sportivul a înțeles modul de lucru și își amintește succesiunea exactă a acțiunilor/ mișcărilor.
8. Parcurgerea procesului de imagerie mentală pentru fiecare tușă, în modurile descrise mai sus. În fiecare tușă desfășurată în plan mental, pornirea se face la semnalul verbal primit de la psiholog.
9. Discutarea aspectelor care au funcționat eficient și a celor care necesită îmbunătățiri, după fiecare exercițiu mental și la finalul activității. Oferirea de sugestii și recomandări sportivului, pentru depășirea dificultăților experimentate în plan mental.
10. Recapitularea principalelor etape ale procesului parcurs.
11. Stabilirea pașilor următori, pe care sportivul îi are de urmat pentru utilizarea tehnicii de imagerie mentală, în scopul dezvoltării capacității efectuării acțiunilor de scrimă.
În acest film prezint tehnica imageriei mentale, aplicată împreună cu o sportivă în vârstă de 14 ani care se pregătește pentru performanță în scrimă – arma sabie:
Un aspect important în utilizarea tehnicii imageriei mentale este acela al calibrării mișcărilor derulate în plan mental cu cele din plan fizic și vizualizarea cât mai exactă în plan mental a modelelor de mișcare, din perspectiva kinestezică (mișcarea în sine), spațială și temporală. De regulă, calibrarea este realizată prin compararea timpului în care este executată, în mod corect, succesiunea de acțiuni în plan fizic cu timpul în care este efectuată în plan mental. Având în vedere restricțiile specifice izolării, această calibrare nu a putut fi efectuată la momentul respectiv.
Recomand tuturor sportivilor de performanță să deprindă această tehnică și să o integreze în pregătirea lor specifică, nu doar în perioadele de restricționare a activității sportive (izolare, distanțare, accidentări etc.), ci și în perioadele normale de antrenament.
Psihologul sportiv și antrenorul joacă un rol foarte important în susținerea sportivului în acest demers, astfel încât este necesară o colaborare strânsă între aceștia.
Dacă îți place articolul sau ți-a fost de folos, dă-l mai departe.
Decizia ta de a colabora se poate concretiza contactându-mă direct începând de acum.