Le enumăr în continuare, apoi aduc completări.
1️⃣ Protector
2️⃣ Educator
3️⃣ Susținător (susținere și sprijin)
4️⃣ Antrenor de viață bună
5️⃣ Manager de proiect de viață
6️⃣ Model
7️⃣ Însoțitor în viață
❓ Sunt alte componente care consideri că ar trebui adăugate?
Utilizez componentele rolului de părinte atât în postura de antrenor psiho și psihoterapeut, cât și în cea de tată. Am ajuns la ele pe trei căi complementare:
🔵 pregătirea profesională continuă
🔵 experiența profesională
🔵 experiențele de viață
Câteva cuvinte despre fiecare.
Nu dau rețete de fel, intenția este ca prin unele informații pe care le ofer și prin întrebările adresate să te pun pe gânduri bune. 🙂
1️⃣ Protector
➡️ Copiii au nevoie de protecția noastră încă de la naștere.
❓ Până la ce vârstă este necesar să le-o oferim?
❓ Cum facem acest lucru?
2️⃣ Educator
➡️ „Cei 7 ani de acasă” au devenit mai puțini…
❓ Cum educăm copiii în societatea actuală?
❓ Cum ne asigurăm că facem suficient din postura de părinte pentru educația copiilor?
❓ Cum ne coordonăm acțiunile de educare cu cele întreprinse de instituțiile școlare (grădinița și școala primară)?
3️⃣ Susținător
➡️ Copiii și adolescenții au nevoie de susținere și sprijin, nu de critică.
➡️ Susținerea înseamnă alocarea resurselor necesare și posibile pentru creșterea și îngrijirea acestora, precum și pentru manifestarea calităților personale.
➡️ Sprijinul înseamnă să fim lângă ei, pentru a se echilibra, când este necesar.
➡️ Nu facem în locul lor lucrurile pe care pot sa le facă deja decât sub formă de ajutor, în mod excepțional.
❓ Cum te asiguri că oferi toată susținerea și tot sprijinul necesar, dar nu mai mult?
4️⃣ Antrenor de viață bună
➡️ Îi învățăm (și) să pescuiască, nu (doar) le dăm pește. ➡️ Subcomponenta de TRAINING. Ea presupune realizare de activități împreună în care copiii și adolescenții își dezvoltă competențele de viață pe baza a ceea ce îi învățăm. Această subcomponentă este adaptată progresiv, pentru stimularea autonomiei specifice vârstei și capacităților individuale ale fiecărui copil/ adolescent.
➡️ Îi îndrumăm prin întrebări bine plasate situațional (sau în conversații planificate) pe diferite teme legate de situațiile de viață cu care se confruntă. ➡️ Subcomponenta de COACHING.
➡️ Subcomponenta de CONSILIER în luarea anumitor decizii.
➡️ Părinții își pot dezvolta aceste competențe prin programe de specifice.
🅿️ Campioni cu viață bună® este programul integrativ de antrenament pentru performanță și viață bună pe care l-am creat special pentru: copii și adolescenții care se pregătesc intensiv pentru performanță în unul sau mai multe domenii; părinții care îi susțin; antrenori.
ℹ️ Mai multe informații vor fi disponibile în curând pe site.
❓ Cât de utilă consideri că este această componentă a rolului de părinte în pregătirea pentru viață a copiilor și adolescenților?
❓ Ce ai făcut până în prezent să îți dezvolți abilitățile menționate?
❓ Ce îți propui să faci în continuare în acest sens?
5️⃣ Manager de proiect de viață
➡️ Despre această componentă am vorbit aici ➡️ Ești „managerul de proiect” al evoluției copilului tău?
❓ Întrebările sunt cuprinse în film.
6️⃣ Model
➡️ Ce facem este mult mai important decât ce spunem.
➡️ Este necesar să aplicăm în mod consecvent principiul „fac ce spun și spun ce fac”.
➡️ Prin acțiunile noastre repetate putem deveni modele pozitive sau negative pentru copii și adolescenți, care le pot influența întreaga viață.
➡️ În ambele situații putem deveni model de tipul „așa da” sau „așa nu”.
➡️ Un rol important aici îl joacă anturajul.
➡️ Așa da – adoptă modelul pozitiv sau negativ generat de părinte.
➡️ Așa nu – se dezice de modelul parental, adoptând un model opus.
➡️ Riscul influenței puternice negative a anturajului este cu atât mai redus cu cât calitatea relației cu copilul/ adolescentul este mai bună.
❓ Ce faci pentru a fi un model pozitiv pentru copilul/ adolescentul al cărui părinte ești?
❓ Ce faci pentru ca influența ta pozitivă sa fie suficient de puternică în condițiile în care poate exista o influență puternică negativă a anturajului?
❓ Cum faci să ai o relație de bună calitate cu copilul/ adolescentul?
❓ Cum definești o relație de calitate cu cu copilul/ adolescentul?
7️⃣ Însoțitor în viață
➡️ Relația continuă și după ajungerea la maturitate fiilor/ fiicelor noastre, pe parcursul întregii vieți.
➡️ Frecvența interacțiunilor directe depinde atât de „pe unde îl/ o duce viața” din punct de vedere geografic. Dar comunicarea mediată de tehnologie se poate face cu ușurință.
➡️ Este util să nu avem așteptări, ci disponibilitate.
❓ Ce viziune ai cu privire la evoluția relației cu fiul/ fiica ta când va ajunge la maturitate?
🔔 Un caz special este cel în care părintele are, pe lângă acest rol și pe cel de antrenor al copilul/ adolescentul în activitatea orientată către performanță în care se pregătește . Un element foarte important în gestionarea eficientă a acestei situații îl reprezintă clarificarea modului de manifestare a rolurilor în funcție de context (antrenor – antrenat în spațiul de pregătire pentru performanță; părinte – copil/ fiu/fiică).
➡️ Câteva idei despre acest subiect pot fi găsite în continuare, în sesiunea de feedback și recomandarea referitoare la unul din proiectele de pregătire psihologică în tenis, care are o durată de peste patru ani la momentul scrierii articolului.
Recomandare pregătire psihologică tenis
❓ Ești deopotrivă părinte și antrenor al copilului tău? Cum gestionezi cele două roluri?
Zile cu 🌞, performanță și viață bună împreună în continuare!
Dacă îți place articolul sau ți-a fost de folos, dă-l mai departe.
Decizia ta de a colabora se poate concretiza contactându-mă direct începând de acum.