Antrenament psihologic individual pentru examene – Evaluare Națională și Bacalaureat

Ești părintele unui elev care se pregătește pentru Evaluarea Națională / Bacalaureat? Sau poate chiar adolescentul(a) care urmează să susțină examenul? Citește cu atenție în continuare!

PENTRU CINE

➡️ Elevii din clasa a VIII-a care urmează să susțină Evaluarea Națională.
➡️ Elevii din clasa a XII-a care urmează să susțină examenul de Bacalaureat.
➡️ Părinții acestora.

DE CE, PENTRU CE

Notele la simulări sunt mai mici decât te așteptai? Meditatorii spun că se poate mai mult, dar “se pierde” din cauza stresului și a emoțiilor? Sau poate lucrurile merg bine și vrei să te asiguri că va fi așa și la examen.

Competiția este mare, iar dintre doi elevi care știu la fel de bine materiile de examen obține note mai mari cel care are pregătirea psihologică mai bună.

Hai să te antrenezi psihologic, pentru a fi mai sigur(ă) că te vei bucura de vară, așa cum îți dorești, după examene!

CE

Antrenamentul psihologic pe care te îndemn să îl începi cât mai curând este conceput special în vederea pregătirii complete pentru examenele naționale. Este adaptat în funcție de specificul fiecărui elev și al părinților.

➡️ Pornește de la problemele, îngrijorările, nevoile individuale, ținând cont de relațiile dintre adolescenți și părinți.
➡️ Urmărește îndeplinirea obiectivelor elevului, susținut și sprijinit de părinți.
➡️ Se bazează pe metode, tehnici și bune practici de pregătire psihologică fundamentate științific și utilizate cu succes în experiența profesională.

CUM

Programul de antrenament psihologic pentru evaluarea națională/ bacalaureat este compus preponderent din sesiuni de lucru individuale cu elevul(a), la care se pot adăuga, în funcție de necesități, întâlniri comune – adolescent(ă) + părinți, respectiv întâlniri doar cu părinții.

Prima întâlnire este realizată împreună cu adolescentul(a) și părinții, principalele obiective ale acesteia fiind:

➡️ Cunoașterea reciprocă psiholog – beneficiari.
➡️ Stabilirea cadrului de colaborare – aspectele organizatorice legate de programarea și desfășurarea ședințelor, plus elementele menționate în continuare.
➡️ Imaginea de ansamblu și perspectiva comună asupra programului de antrenament psihologic.
➡️ Stabilirea obiectivelor colaborării și discutarea modului de monitorizare a progresului.
➡️ Armonizarea relațiilor dintre adolescent(ă) și părinți, direcționarea constructivă a energiei pentru parcurgerea cu succes a examenului.
➡️ Alte aspecte relevante pentru părțile implicate.

Sesiunile de lucru efectuate împreună cu elevul(a) conțin activități practice de pregătire psihologică care au ca obiective:

➡️ Dezvoltarea abilităților psihologice de bază (obținerea și menținerea nivelului optim de activare fizică și mentală, concentrarea atenției, dialogul interior constructiv, vizualizarea).
➡️ Menținerea motivației și a implicării pe parcursul pregătirii pentru examene.
➡️ Menținerea atenției pe proces (acțiune) și progres (evoluție) vs. rezultat.
➡️ Creșterea încrederii în forțele proprii.
➡️ Managementul stresului.
➡️ Gestionarea emoțiilor.
➡️ Antrenamentul invizibil corespunzător (stilul de viață conștient).
➡️ Refacerea psihică după efort.

Adolescentul(a) va experimenta și va învăța o serie de tehnici psihologice care îl/o vor ajuta:

🟠 Să obțină relaxarea mentală pentru limpezirea minții și refacere după efort (tehnici de respirație, tehnici de orientare a atenției pe senzațiile corporale, ancorare în stare resursă etc.).
🟠 Să își concentreze atenția la rezolvarea corectă a subiectelor pe parcursul pregătirii individuale și al probelor de examen.
🟠 Să comunice bine cu ei înșiși pentru dezvoltarea unei atitudini optimiste și pentru creșterea încrederii în sine.
🟠 Să vizualizeze parcurgerea cu succes a probelor de examen.
🟠 Să își recunoască emoțiile și să direcționeze în mod constructiv energia emoțională.
🟠 Să își identifice convingerile referitoare la îndeplinirea obiectivului legat de examen și să le întărească pe cele mai slabe.
🟠 Să își identifice punctele forte și punctele slabe, respectiv oportunitățile și amenințările, în raport cu examenul pe care urmează să îl susțină.
🟠 Să își gestioneze eficient timpul și energia (program zilnic adaptat) pentru pentru îndeplinirea obiectivului legat de examen.
🟠 Să comunice asertiv și constructiv cu părinții și cu profesorii.

În eventualele sesiuni pentru părinți, aceștia:

➡️ Înțeleg cum să susțină și să sprijine mai bine adolescenții pe parcursul pregătirii, în perioada premergătoare și în zilele în care se desfășoară probele de examen.
➡️ Lucrează cu ei înșiși, dobândind mai mult echilibru interior, ca premisă a susținerii potrivite a adolescenților.
➡️ Primesc răspunsuri la întrebările pe care le adresează cu privire la antrenamentul psihologic pentru examen.

Eventualele sesiuni suplimentare comune (elevi + părinți) au scopul de a contribui la armonizarea relațiilor dintre adolescent(ă) și părinți și la direcționarea constructivă a energiei în vederea sprijinului optim pentru parcurgerea cu succes a examenului.

PROBLEME PE CARE LE ADRESĂM ÎN ANTRENAMENTUL PSIHOLOGIC

Probleme cu care se confruntă adolescenții

  • Încredere scăzută în forțele proprii.
  • Imagine de sine negativă, aflată în legătură în special cu vina și rușinea.
  • Motivație fluctuantă, difuză.
  • Anxietate – griji legate de chestiuni ipotetice sau reale exterioare lor (exemple: ce ar crede ceilalți despre ei dacă ar lua note mici – părinți, profesori, colegi de clasă, prieteni etc.; faptul că s-ar putea face de râs).
  • Scenarii negative însoțite de emoții pe măsură generate de experiențe anterioare negative, insuficient procesate și clarificate sau de propria imaginație utilizată în mod nepotrivit.
  • Furie necontrolată când nu reușesc să rezolve anumite probleme/ subiecte.
  • Au așteptări nerealiste cu privire la propria dezvoltare. Se așteaptă să „le iasă” toate foarte repede.
  • Tendința de a renunța pe fondul frustrării generate de nereușite.
  • Perfecționismul – centrarea doar pe ceea ce nu merge, pe greșeli, de care fug în loc să le accepte și să învețe din ele.
  • Preferința pentru unele părți ale activității pe care o desfășoară, în condițiile în care pentru creșterea performanței sunt necesare toate. Astfel, obțin rezultate bune la părțile plăcute și mai puțin bune sau chiar slabe la cele care le plac mai puțin. Acest fapt conduce la o performanță generală diminuată față de cea care ar putea fi obținută. Exemplu: un adolescent care se pregătește pentru evaluarea națională sau pentru bacalaureat căruia îi plac doar anumite tipuri de probleme obține un punctaj scăzut.
  • Se centrează prea mult pe rezultat în loc să își mențină atenția la cum rezolvă subiectele de examen și cum progresează.
  • Consideră că unele decizii ale profesorilor/ părinților sunt incorecte și nu solicită clarificări sau situația rămâne nelămurită pentru că nu există suficientă deschidere pentru comunicare din partea celorlalți.
  • Conflicte interioare ca urmare a faptului că primesc mesaje contradictorii din partea părinților și/sau a profesorilor. Cazuri întâlnite: 1. Același părinte exprimă păreri diferite în momente diferite cu privire la același subiect, fără a se asigura că s-a făcut înțeles de către copil. 2. Părinții au perspective diferite, nu reușesc să se pună de acord și fiecare transmite copilului ceea ce vrea el să se întâmple. Părinții și profesorii au perspective diferite, fiecare parte comunicând-o copilului pe a sa, fără a le reconcilia.
  • Nu le este suficient de clar ce, cum, când, unde, cu cine au de făcut.
  • Și altele…

Probleme cu care se confruntă părinții

  • Dificultăți în comunicarea și relaționarea cu adolescenții.
  • Conflictele cu adolescenții.
  • Perspectivele diferite asupra felului în care ar trebui făcute lucrurile. Exemple: stabilirea priorităților, programul zilnic, ordinea de efectuare a anumitor activități (ora de trezire și de somn, școală, teme, meditații, antrenamente, jocuri pe calculator, program de masă etc.).
  • Nemulțumirile legate de responsabilitatea scăzută a adolescenților raportat la așteptările lor, în calitate de părinți.
  • Grijile cu privire la reușita adolescenților la examen.
  • Semne de întrebare legate de capacitatea adolescenților de a avea rezultate bune la examenele școlare în condițiile în care desfășoară și o (altă) activitate orientată către performanță (ex: sport).
  • Îngrijorare sau nemulțumire când adolescenții își exprimă emoțiile prin plâns.
  • Le dau indicații, le explică, îi încurajează, îi consolează, dar rezultatele sunt tot slabe.
  • Se află uneori în situația în care pur și simplu nu mai știu ce să facă.
  • Stresul negativ și oboseala generate de multiple probleme cu care se confruntă, programul încărcat, presiunea timpului.
  • Și altele…

BENEFICII ALE ANTRENAMENTULUI PSIHOLOGIC

Pentru adolescenți

  • Se deschid mai mult către autocunoaștere.
  • Dobândesc mai multă încredere în forțele proprii.
  • Își formează o imagine de sine mai pozitivă.
  • Înțeleg cum funcționează motivația și descoperă factori motivaționali intrinseci (interiori), mai stabili și mai utili pe termen lung decât cei extrinseci (exteriori).
  • Se raportează mai corect la greșeli: le acceptă și învață din ele.
  • Le crește toleranța la frustrare.
  • Gestionează mai eficient emoțiile neplăcute și gândurile negative.
  • Învață să își regleze nivelul de activare.
  • Își educă atenția și o folosesc tot mai eficient în pregătirea pentru performanță.
  • Își dezvoltă capacitatea de a își gestiona așteptările în mod realist (bun management al așteptărilor).
  • Învață să stabilească obiective SMARTER, să își monitorizeze și să își evalueze progresul.
  • Pun mai mult accent pe procesul de pregătire și pe progres, înțelegând că rezultatele sunt o consecință a acțiunilor concrete.
  • Își dezvoltă abilitățile de comunicare constructivă cu propria persoană (comunicare interioară, en. self-talk), respectiv cu colegii, cu părinții, cu profesorii.
  • Se orientează mai mult către îmbunătățirea relațiilor cu părinții și cu profesorii.
  • Învață să aplice corect formula performanței – pun accent pe efortul voluntar susținut și pe reducerea interferențelor.
  • Înțeleg care sunt procesele psihologice implicate în obținerea performanței și învață cum să le gestioneze și să le dezvolte.
  • Deprind tehnici de antrenament psihologic pe care le pot utiliza ori de câte ori este necesar (relaxare mentală, ancorare în stare resursă, imagerie mentală, gestionarea gândurilor și a emoțiilor, autoreglare, utilizarea atenției, comunicare constructivă etc.).
  • Învață să facă analize strategice situaționale (SWOT).
  • Își explorează potențialul, talentele, aptitudinile.
  • Pot explora și proiecta traiectorii posibile în viață, pe baza calităților personale unice.

Pentru părinți

  • Conștientizează și înțeleg care sunt componentele rolului de părinte în relația cu adolescentul și care sunt nevoile acestuia raportat la etapa de vârstă în care se află.
  • Înțeleg care este formula performanței și învață să îi sprijine mai eficient pe adolescenți să reducă interferențele și să depună efortul necesar pentru dezvoltarea performanței în activitatea specifică.
  • Învață să îi îndrume mai adecvat pe adolescenți în scopul vieții bune și al evoluției personale.
  • Acționează mai eficace și eficient pentru îmbunătățirea relațiilor cu adolescenții.
  • Comunică mai constructiv pentru a îi sprijini în mod adecvat în procesul de pregătire și în zilele în care se desfășoară probele de examen.
  • Lucrează cu ei înșiși dobândind mai mult echilibru interior, ca premisă a susținerii potrivite a adolescenților.

DESPRE MINE

De peste 8 ani antrenez psihologic adolescenți și copii care se pregătesc consecvent pentru performanță și viață bună. În programele de pregătire psihologică implic părinții și, ori de câte ori este posibil, antrenorii/ profesorii.

Când lucrăm în echipă acționăm mai eficient asupra factorilor care influențează performanța, sănătatea și starea de bine a adolescenților și copiilor. Generăm împreună soluțiile inovative necesare pentru performanța și evoluția la nivel individual și colectiv.

Sunt psiholog și psihoterapeut specialist, membru al Colegiului Psihologilor din România. De asemenea, am o serie de formări și specializări în training, coaching, nutriție, fitness, managementul resurselor umane ș.a.

Specializările multidisciplinare mă ajută să privesc omul pe de-a-ntregul, integrat în grupul, organizația și societatea din care face parte. De fiecare dată mă străduiesc să înțeleg problemele cu care se confruntă adolescenții/ copiii și părinții, precum și necesitățile și oportunitățile de evoluție ale acestora, dintr-o perspectivă amplă și detaliată.

Spune mai departe! E ușor să faci bine, pentru ceilalți, pentru tine și pentru mine! Mulțumesc!